فعالية برنامج قائم على فنيات التحليل السلوکي التطبيقـي فـي تنمـية مهـارات اللغـة التعبـيريـة لذوي الإعاقة الفکرية وأثره في استخدام اللغة The Effectiveness of a Program Based on Applied Behavior Analysis (ABA) to Improve the Expressive Language Skills among Individuals with Intellectual Disabilities and its Effects on Use of Language

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستــاذ الــتربيــــة الخــاصــــة المشــارک کليــــة الــتربيــة – جــامعــــة جــــدة

2 بــــاحــــث مــــاجستــــــير کليــــة الــتربيــة – جــامعــــة جــــدة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على فعالية  برنامج تدريبي قائم على فنيات التحليل السلوکي التطبيقي في تنمية مهارات اللغة التعبيرية لذوي الإعاقة الفکرية وأثره في استخدام اللغة، وتکونت عينة الدراسة من (16) طالباً تتراوح أعمارهم من (8 – 10) سنوات. وقسمت العينة الى مجموعتين متساويتين تجريبية وضابطة في کل مجموعة منها (8) طلاب، واختيرت العينة من برنامج التربية الفکرية في مدرسة الغزالي الإبتدائية في مدينة ينبع الصناعية في المملکة العربية السعودية، واستخدم الباحثان المنهج شبه التجريبي في تطبيق الدراسة، وقاما بتنفيذ (32) جلسة ضمن البرنامج المطبق على افراد المجموعة التجريبية، باستخدام فنيات التحليل السلوکي التطبيقي کالتشکيل، والنمذجة، والتعزيز، وتحليل المهمة، والتسلسل.
واستخدم الباحثان في الدراسة مقياس مهارات اللغة التعبيرية، ومقياس مهارات استخدام اللغة لذوي الإعاقة الفکرية، وبرنامج تدريبي قائم على فنيات التحليل السلوکي التطبيقي في تنمية مهارات اللغة التعبيرية واستخدامها لذوي الإعاقة الفکرية، وجميعها من اعداد الباحثان.
وأظهرت نتائج الدراسة أن هناک فروقاً ذات دلالة إحصائية في أداء الطلاب على الدرجة الکلية للقياس البعدي لمقياس مهارات اللغة التعبيرية ومقياس استخدام اللغة، ولصالح أفراد المجموعة التجريبية التي خضعت للبرنامج. وأوصت الدراسة بالترکيز على استراتيجيات التحليل السلوکي التطبيقي في تنمية وتشکيل القدرات اللغوية للأطفال ذوي الاعاقة الفکرية
The study aimed to exploring the effectiveness of a program based on applied behavior analysis (ABA) to improve the expressive language skills among individuals with intellectual disabilities and its effects on use of language.
The study sample consisted of (16) students whose ages were (8 - 10) years. The sample was divided into an experimental group consisting of (8) students, and a control group consisting of (8) students were chosen purposively from Al Ghazali Elementary School in Yanbu.
To achieve the goal of the study, a  program based on (ABA) for developing expressive and use of the language skills was designed and applied to the experimental group in  (32) sessions.
The researcher used tests of expressive language skills, use of language skills for individuals with intellectual disabilities, and a training program based on the techniques of applied behavioral analysis in developing expressive and use of language skills.
The study showed there were significant statistical differences in the development of expressive and use of language skills between the experimental and control group, and these differences are in favor of the experimental one.
Based on the results of study, the researcher recommends the specialists to focus on applied behavioral analysis as a main strategy to develop language skills for individuals with intellectual disabilities.

الكلمات الرئيسية