تقييم الخدمات الإنتقالية في برامج الدمج للتربية الفکرية بمدينة تبوک باختلاف المقييم (أولياء الأمور- المعلمين) Evaluation of the transitional services in integration programs for Mental Retardation in Tabuk city according to evaluator (parents - teachers)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية والآداب - جامعة تبوک

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف إلى واقع الخدمات الانتقالية في برامج الدمج للتربية الفکرية بمدينة تبوک بإختلاف المقييم، تکونت عينة الدرسة من (30) معلم ومعلمة من معلمي التربية الفکرية بمدينة تبوک، و(29) ولي أمر (أم وأب)، ولتحقيق أهداف الدرسة أعدت الباحثة أداة الإستبانة مکونة من (44) فقرة موزعة على خمسة أبعاد رئيسية وهي (الإرشاد المهني، الإرشاد النفسي، المهارات الإجتماعية، الإستقلالية، ومهارات الحياة اليومية، الخدمات المعرفية والتعليم)، أظهرت نتائج الدراسة أن واقع الخدمات الإنتقالية من وجهة نظر أولياء والمعلمين الأمور جاءت بدرجة متوسطة، کما أشارت النتائج أن درجة معيقات تقديم الخدمات الإنتقالية في برامج الدمج للتربية الفکرية في مدينة تبوک من وجهة نظر أولياء الأمور جاءت بدرجة مرتفعة، ومن وجهة نظر المعلمين جاءت متوسطة، کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً لوقع الخدمات الانتقالية في برامج الدمج للتربية الفکرية في تبوک باختلاف المقيم (أولياء أمور، معلمين) ولصالح لمعلمين. کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً لمعيقات تقديم الخدمات الانتقالية في برامج الدمج للتربية الفکرية في تبوک باختلاف المقيم (أولياء أمور، معلمين) ولصالح أولياء الأمور.
The study aims to identify a reality of the transitional services in integration programs for Mental Retardation in Tabuk City according to the evaluator. The sample of the study consisted of (30) teachers of Mental Retardation in Tabuk city, (29) parents (mother and father). To achieve the objectives of the study (44) item were Preparation Distribution into Six main dimensions (vocational Counseling, psychological Counseling, social skills, independence, life skills, cognitive services and education), results shows the reality of transitional services from parents and Teacher View Points indicated medium degree, The results also indicated that the degree of obstacles to the provision of transitional services in integration programs for Mental Retardation in Tabuk from the point of view of parents was high, and Medium from Teacher point of view.
The results also showed statistically significant differences at transitional services in integration programs for Mental Retardation in Tabuk according to the evaluators (parents, teachers) in favor of teachers. The results also showed statistically significant differences obstacles to the provision of transitional services in integration programs for intellectual education in Tabuk according to evaluators (parents, teachers) in favor of parents.

الكلمات الرئيسية