التعليم العرضي : المفهوم – الفرص والمجالات التي تساهم في إكسابه للأشخاص الصم Incidental education: concepts - opportunities and areas that contribute to its acquisition for deaf people.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية -جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مفهوم التعليم العرضي ، وخصائصه ،  والفرص والمجالات التي تساهم في اكساب الأشخاص الصم التعليم العرضي ، والتعرف على أهم نتائج وتوصيات الدراسات التي تناولت التعليم العرضي وكفائتة في تعليم الطلاب الصم. وباستخدام المنهج التحليلي ، توصلت الدراسة الي فاعلية استراتيجية التعليم العرضي في تحسين قدرة الطلاب الصم على تعلم الكلمات متعددة المعاني والتحسن في الفهم القرائي ، وكفاءة التعليم العرضي في قدرة الطلاب الصم على استرجاع المعلومات التي تعرضوا إليها بصورة عرضية ،ومن أكثر معوقات نجاح التعليم العرضي مع الطلاب الصم تتمثل في ضعف الإمكانات المادية وتفاوت شدة الإعاقة بين الطلاب وعدم جاهزية المعلمين لتطبيق الإستراتيجية. وفي ضوء هذه النتائج يوجد العديد من التوصيات ، منها إجراء المزيد من البحوث حول مستقبل التعليم العرضي في تعليم الطلاب الصم وتدريب المعلمين والآباء على التطبيق الفعال للإستراتيجية مع الطلاب بالفصول والمنزل ، والتوسع في تطبيق استراتيجية التعليم العرضي في مواقف تعليم الطلاب الصم وضعاف السمع ، ودعوة الجهات ذات العلاقة أهمية وضع معايير فرص اكساب الأشخاص الصم التعليم العرضي في مختلف ميادين الحياة ، وتوجيه أسر الأشخاص الصم إلى أهمية التعليم العرضي في حياة ابنهم لتعويض الخبرات والمهارات المفقودة لديهم.
 
Summary
The current study aimed to identify the incidental educational concept, its characteristics, the opportunities and fields that contribute to making people acquire incidental educational design, and to identify the most important and recommendations of the results and studies that dealt with incidental education and its efficiency in teaching design students. Using the analytical application, the study concluded that the educational presentation strategy is effective in improving students’ ability to understand words with multiple meanings, improving reading comprehension, and mastering incidental instruction in the ability of deaf students to retrieve information that was presented clearly. Among the most important obstacles to the success of educational presentation with Students identify focus in weak economic concentrations, varying differences among participants, and lack of preparation necessary for selection. In light of these results, there are many pieces of advice, including creating more new information about the future of incidental education in teaching deaf students, training leaders and parents on the effective application of the strategy with students in the classroom and at home, expanding the application of the incidental educational strategy in situations teaching deaf students, accreditation, and calling for examples if what The importance of setting standards is the likelihood of people developing learning deafness in different areas of life, and younger people seem to be more likely to consider incidental education important in their child's life to compensate for the experiences and skills assigned to them.
 
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية