توظيف المعلمين لجداول التعزيز في تعليم الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد Teachers' Utilization of Reinforcement Schedules in Teaching Students with Autism Spectrum Disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستـــاذ الــــتربيــــة الخــاصـــة المســـاعـــــد کليـــة الـــتربيـــة - جـــامعـــة جـــدة

2 ماجستير التربية الخاصة کليـــة الـــتربيـــة - جـــامعـــة جـــدة

المستخلص

تعدّ جداول التعزيز إحدى أهم عناصر خطة التدخُّل السلوکي القائمة على مبادئ تحليل السلوک التطبيقي، حيث يمثّل جدول التعزيز أحد العوامل الرئيسة التي تؤثر في فاعلية التعزيز؛ وبالتالي فاعلية التَّدخُّل. وقد هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى توظيف المعلمين لجداول التعزيز في تعليم الطلبة من ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد. وبلغ عدد المشارکين في الدراسة (95) معلمًا ومعلمة من معلمي ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد. وأکّدت النتائج أن معلمي الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد يوظّفون جداول التعزيز في تعليم طلبتهم بدرجة متوسطة، ويميلون إلى استخدام جداول التعزيز المستمر أکثر من جداول التعزيز المتقطّع، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات توظيف المعلمين لجداول التعزيز في تعليم الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد، تُعزى لمتغيريّ: سنوات الخبرة وعدد الطلاب داخل الصف. وأوصت الدراسة بضرورة توعية المعلمين بأهمية جداول التعزيز، واستخدامها في التدخّلات السلوکية مع الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد من خلال الدورات والبرامج التدريبية، وتضمين تقييم خطط العلاج السلوکي وجودتها في تقييم مستوى أداء المعلمين.
Reinforcement schedules are one of the essential elements of a behavioral intervention plan based on applied behavior analysis principles. Reinforcement schedules are one of the main factors affecting the effectiveness of reinforcement. Hence the efficacy of the intervention. The current study aimed to determine how teachers employ reinforcement schedules in teaching students with autism spectrum disorder. The number of participants in the study was (95) male and female teachers of students with autism spectrum disorder. The results confirm that teachers of students with autism spectrum disorder utilize reinforcement schedules in the education of their students to a moderate degree and tend to use continuous reinforcement schedules more than intermittent reinforcement schedules. There are no statistically significant differences between teachers' utilization of reinforcement schedules in teaching students with autism spectrum disorder attributed to years of experience and the number of students in the classroom. The study recommends educating teachers about the importance of reinforcement schedules and their use in behavioral interventions with students with autism spectrum disorder through training courses and programs, and the inclusion of evaluating behavioral treatment plans and their quality in assessing teachers' performance.

الكلمات الرئيسية